boligmagien.dk

Learned helplessness

Learned helplessness eller indlært hjælpeløshed refererer til en psykologisk tilstand, hvor en person oplever passivitet eller manglende evne til at handle, selv når der findes muligheder for at ændre en given situation. Dette koncept blev først introduceret af psykologen Martin Seligman og hans kolleger i 1967. I denne artikel vil vi udforske begrebet learned helplessness, dets historie og dets betydning inden for psykologien.

Beskrivelse af learned helplessness

Learned helplessness opstår, når en person gentagne gange udsættes for situationer, hvor de føler, at deres handlinger ikke har nogen indflydelse på resultaterne. Dette kan føre til en form for resigneret adfærd, hvor personen opgiver forsøget på at ændre deres omstændigheder, selv når der findes muligheder for at gøre det. Denne manglende evne eller manglende vilje til at handle kommer som et resultat af tidligere erfaringer med manglende kontrol.

En vigtig komponent af learned helplessness er, at det er en generaliseret reaktion. Selvom en person kan opleve hjælpeløshed i en bestemt situation, kan denne følelse blive overført til andre områder af livet. Denne generalisering kan have alvorlige konsekvenser for individets mentale og fysiske velbefindende.

Historie af learned helplessness

Learned helplessness blev først studeret i dyremodeller, hvor det blev opdaget, at dyr, der blev udsat for upåvirkelige eller uundgåelige situationer, ville udvise apati og manglende evne til at handle, selv når muligheder for at undslippe blev præsenteret. Martin Seligman og hans kolleger blev inspireret af disse resultater til at undersøge, om det samme fenomen også kunne forekomme hos mennesker.

I deres eksperimenter blev forsøgspersoner udsat for uundgåelig elektrisk stød og blev derefter testet for deres reaktion på nye situationer, hvor undslipning fra stød var muligt. Forsøgspersonerne, der havde oplevet den uundgåelige stød i første omgang, udviste en tendens til at vise hjælpeløshed og manglede motivation til at handle, selv når deres handlinger kunne have påvirket resultatet af situationen.

Psykologisk definition af learned helplessness

Psykologisk set er learned helplessness defineret som en tilstand, hvor en person internaliserer en passiv respons til stressende eller udfordrende situationer baseret på tidligere erfaringer med manglende kontrol. Denne tilstand kan være resultatet af gentagne negative erfaringer, hvor individet føler, at de ikke kan påvirke eller ændre deres situation.

Oplevelsen af learned helplessness kan have stor indflydelse på en persons mentale og fysiske sundhed. Det kan føre til depression, angst, lavt selvværd og manglende motivation. Det er derfor vigtigt at identificere og tackle denne tilstand gennem terapeutisk indsats og støtte.

For at opsummere, learned helplessness er en psykologisk tilstand, der opstår, når en person oplever manglende evne eller manglende vilje til at handle i en given situation, selv når muligheder for forandring findes. Dette begreb blev først undersøgt og defineret af Martin Seligman og hans kolleger, der observerede lignende adfærdsmønstre hos både dyr og mennesker. Det er vigtigt at forstå og arbejde med learned helplessness for at fremme individets mentale og følelsesmæssige trivsel.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er definitionen af ​​indlært hjælpeløshed?

Indlært hjælpeløshed er en psykologisk tilstand, hvor en person føler sig magtesløs og uden kontrol over sin situation, selv når der faktisk er muligheder for at ændre eller undgå en uønsket begivenhed. Det er karakteriseret ved en fornemmelse af at ingen handlinger eller indsats vil have nogen virkning, hvilket fører til en passiv holdning og manglende forsøg på at håndtere eller undgå fremtidige negative begivenheder.

Hvordan beskriver indlært hjælpeløshed normalt udviklingen hos en person?

Indlært hjælpeløshed udvikler sig normalt som et resultat af gentagne negative begivenheder, hvor individet føler, at deres adfærd og handlinger ikke har haft nogen effekt på at undgå eller ændre resultatet. Med tiden kan denne opfattelse af hjælpeløshed generaliseres til andre områder af livet og påvirke individets selvværd og motivation til at tage kontrol over deres situation.

Hvad er teoretikerne Martin Seligman og Steven Maiers bidrag til forståelsen af indlært hjælpeløshed?

Martin Seligman og Steven Maier er to psykologer, der udviklede teorien om indlært hjælpeløshed i 1967. De udførte en række eksperimenter på hunde, hvor de blev udsat for elektrisk stød. De opdagede, at når hundene oplevede, at de ikke kunne undgå eller kontrollere stødene, udviklede de en tilstand af hjælpeløshed. Dette førte til opdagelsen af den bredere teori om indlært hjælpeløshed hos mennesker og dets konsekvenser for motivation og adfærd.

Hvad er de potentielle årsager til, at folk udvikler indlært hjælpeløshed?

Der er flere potentielle årsager til udviklingen af ​​indlært hjælpeløshed. Nogle af de faktorer, der kan medvirke til at fremme denne tilstand, inkluderer tidligere traumatiske begivenheder, gentagne fiaskoer eller fejl, manglende støttende sociale netværk og negative opfattelser af egen effektivitet og kontrol. Disse faktorer kan bidrage til at skabe en følelse af magtesløshed og reducere motivationen til at forsøge at påvirke ens situation.

Hvordan påvirker indlært hjælpeløshed en persons adfærd og tankemønstre?

Indlært hjælpeløshed kan påvirke en persons adfærd og tankemønstre på forskellige måder. Det kan resultere i en passiv og resigneret holdning, hvor personen undlader at forsøge at ændre eller undgå negative begivenheder. Tankemæssigt kan det føre til negative opfattelser af ens egen evne og kontrol over situationen, hvilket kan påvirke selvværdet og troen på ens egen effektivitet.

Hvordan påvirker indlært hjælpeløshed en persons mentale og emotionelle helbred?

Indlært hjælpeløshed kan have negative konsekvenser for en persons mentale og emotionelle helbred. Det kan føre til følelser af hjælpeløshed, tristhed og håbløshed. Langvarig hjælpeløshed kan også medføre symptomer på depression og angst. Det kan også påvirke en persons generelle velbefindende og evne til at håndtere stressende situationer.

Hvordan kan indlært hjælpeløshed identificeres og diagnosticeres af en psykolog?

En psykolog kan identificere og diagnosticere indlært hjælpeløshed ved at evaluere en persons adfærdsmønstre, tankemønstre og følelsesmæssige reaktioner på stressfulde situationer. Dette kan gøres gennem kliniske interviews, spørgeskemaer og observation af en persons reaktioner i forskellige kontekster. Diagnosen af indlært hjælpeløshed stilles normalt ud fra en vurdering af de centrale symptomer og deres indvirkning på en persons funktion.

Hvordan kan indlært hjælpeløshed behandles og håndteres?

Behandling af indlært hjælpeløshed involverer normalt kognitiv adfærdsterapi (CBT) teknikker. Målet er at ændre negative tankemønstre og opbygge en mere realistisk opfattelse af ens evner og kontrol. Terapien kan også fokusere på at styrke coping-strategier og opbygge en følelse af mestring. Individet kan også drage fordel af at deltage i støttegrupper eller finde støtte fra pårørende.

Hvad er nogle af de langsigtede konsekvenser af indlært hjælpeløshed?

Langvarig indlært hjælpeløshed kan have negative konsekvenser for en persons livskvalitet og funktion. Det kan påvirke deres motivation, tro på egen formåen og evne til at tage kontrol over deres situationer i fremtiden. Det kan også føre til udvikling af psykiske lidelser som depression eller angst. Langvarig hjælpeløshed kan have indflydelse på både personlige og professionelle relationer og begrænse ens muligheder for personlig og faglig vækst.

Hvordan kan man forebygge udviklingen af indlært hjælpeløshed hos børn?

Forebyggelse af udviklingen af ​​indlært hjælpeløshed hos børn kan omfatte at skabe et miljø, der fremmer en følelse af kontrol og mestring. Det kan omfatte at tilskynde til autonomi og ansvarstagelse, opmuntre til problemløsning og belønne indsats og vedholdenhed. Det er også vigtigt at være opmærksom på risikofaktorer, såsom traumatiske begivenheder og mangel på støttende relationer, og at reagere proaktivt for at minimere deres indvirkning på barnets oplevelse af kontrol og effektivitet.

Andre populære artikler: Cancer – Strålebehandling, Behandling, ForebyggelseBone – Struktur, Funktion, TyperDen Trykte Revolutions Indflydelse på Renæssancens EuropaVitamin E | Antioxidant, Hudens sundhed, ImmunsystemetCoccidiosis | Beskrivelse, Årsager, BehandlingSådan tiltrækker du svaler til din haveMaximilien de Robespierre – Encyclopédie de lHistoire du MondeRetrograd bevægelse | Planeter, Baner, Himlens kroppeOverseede Athen: 5 gamle stederContinuity and Change after the Fall of the Roman EmpireColonia de Jamestown, VirginiaGuide til dyrkning og pleje af Peperomia Caperata (Red Ripple Peperomia)Another Ariamanus-statue fundetHow to Grow and Care for Chaste Tree (Vitex)Vitamin B-kompleks | B-vitaminer, folatLowes partnerskab med AARP for at tilbyde løsninger til aldersvenligt hjemCritical Point i Kemi: Temperatur, Tryk og StofA Mystery Bust, Musikinstrumenter og Dyre Kunster på Antiques RoadshowMeroë: En stor handelsby i SudanDybdegående artikel om Cost vs. Value Report